Overtuigend adviseren in de zorg

Vandaag op de agenda van de Raad van Bestuur: 12 stukken. Memo's, notities, adviezen: van alles wat. Iedere schrijver heeft zijn best gedaan om de tekst zo helder mogelijk te maken. Toch zuchten en puffen de bestuursleden. Want iedere tekst is een nieuwe puzzel. De adviezen staan op andere plekken, duidelijke argumenten ontbreken en details verbloemen de kern. Dat kan anders.

 

Hieronder lees je:

  • waarom besluitvorming in de zorg onnodig veel tijd kost
  • wat lezers én schrijvers nodig hebben

Daarnaast kun je:

  • een whitepaper downloaden met concrete tips en een stappenplan
  • meteen een online kennismakingsgesprek plannen: kan de besluitvorming in jullie organisatie beter?

 

Probleem: heldere besluitvorming in de zorg

De valkuil van veel schrijvers en adviseurs: ze richten zich vooral op wat ze willen vertellen. Terwijl de belangrijkste vraag is: wat wil je lezer weten? Het effect hiervan is dat de besluitvorming aan de ene kant langer duurt dan nodig is. Lezers hebben immers meer tijd nodig om tot de kern te komen. Daarnaast is het soms onduidelijk waar de lezer 'ja' of 'nee' tegen zegt. Dit komt vaak later in een project aan het licht. Als bijvoorbeeld het budget of de aanpak niet helemaal duidelijk zijn. 

Oorzaak: onduidelijkheid over het doel van een tekst

Helder schrijven begint met helder denken. Eén van de belangrijkste vragen voordat je begint met tikken: wat is het doel van mijn tekst? In besluitvorming kun je 3 doelen onderscheiden:

  • Informeren: bijvoorbeeld over een actuele ontwikkeling.
  • Discussiëren: bepalen van de richting, vooral bij grotere onderwerpen.
  • Adviseren: ideeën over de beste oplossing.

Is het doel van de tekst niet helder? Dan vliegt deze al snel uit de bocht. Zonder duidelijk doel is het namelijk lastig om hoofd- en bijzaken uit elkaar te halen. Andersom geformuleerd: een duidelijk doel geeft een tekst richting. 

[beleidscirkel]

Oplossing: helder denken én schrijven

Bij tal van ziekenhuizen en andere zorgorganisaties hebben we voor een grote omslag gezorgd: glasheldere teksten voor de Raad van Bestuur of het management. Met groot enthousiasme van lezers én schrijvers. Want:

  • Lezers hebben minder tijd nodig om teksten te lezen.
  • Lezers weten beter waar ze 'ja' of 'nee' tegen zeggen.
  • Lezers weten beter hoe ideeën bijdragen aan de strategie.

 

  • Schrijvers kunnen in minder tijd betere teksten schrijven.
  • Schrijvers weten hoe je hoofd- en bijzaken uit elkaar trekt.
  • Schrijvers gebruiken een heldere stijl.

 

Quote_Kim_van_den_Broek.jpg
Quote_Mohamed_(jpg).jpg
Quote_Nina_Diak.png