Ziekenhuis ZGT: patiëntenfolders op taalniveau B1

 

Een heldere patiëntenfolder schrijven is verdraaid lastig. Je lezers zijn soms onzeker, niet altijd taalvaardig én niet bekend met het medisch jargon. Terwijl je ze wél zo goed mogelijk wilt informeren. Ziekenhuis ZGT ging ermee aan de slag.

 

De vraag: “Hoe kunnen we onze patiëntenfolders verbeteren?”

Een bezoek aan het ziekenhuis is voor veel mensen spannend. Daarom onthouden ze vaak niet alles wat er tijdens een gesprek gezegd wordt. Misschien hebben ze achteraf vragen. Of vinden ze het fijn om het aan vrienden en familie uit te leggen. De folders van ZGT spelen hierin een belangrijke rol. In die folders lezen patiënten bijvoorbeeld hoe ze zich voorbereiden op een opname, wat ze kunnen verwachten tijdens een behandeling of hoe en wanneer ze hun medicatie innemen. Binnen ZGT werken verschillende schrijvers (documentgebiedsbeheerders) aan deze folders. Hoe kunnen we die folders zo helder mogelijk én uniform maken?

 

De oorzaak: jargon in de zorg en lange teksten

Iedereen schrijft folders met de beste intenties. Toch zijn ze niet altijd kristalhelder. Wat is bijvoorbeeld een ‘bewegingsapparaat’? De oorzaak:

  • Schrijvers zijn gewend aan het medische jargon. Ze werken immers zelf in het ziekenhuis. Met andere woorden: veel blinde vlekken.
  • Teksten zijn te ingewikkeld: lange zinnen, passieve taal en vaak verhalende alinea’s.
  • De folders zijn volledig. Méér informatie is echter niet altijd beter. Sterker nog: hoe meer details, hoe minder overzicht de patiënt heeft.

(tekst gaat verder onder foto)

Quote_Anne_Jan_ZGT.png
Quote_Saskia_ZGT.png

 

De aanpak: een schrijftraining over taalniveau B1

We organiseerden een schrijftraining over het schrijven op taalniveau B1. Schrijvers leerden:

  • Welke zinnen en woorden makkelijk te begrijpen zijn voor de lezer.
  • Hoe je daarmee onzekerheid wegneemt.
  • Hoe je de vriendelijke, persoonlijke benadering tijdens het échte contact terug laat komen in je tekst.

Tijdens de training bleek ook dat alléén het schrijven met ‘B1-woorden’ niet de oplossing is. Teksten worden namelijk beter begrepen en onthouden als de structuur logisch is. Dit betekent een vaste opbouw voor de folders. En bijvoorbeeld verbindingswoorden (coherentiemarkeerders) om zinnen met elkaar te verbinden.

 

Het resultaat: heldere patiëntinformatie

Tijdens de training gingen de schrijvers aan de slag met hun ‘eigen’ folders. Stap voor stap – met feedback van andere cursisten én de trainer – werden de teksten duidelijker. Met als resultaat: heldere folders die bovendien passen bij de uitstraling van ZGT.

 

Zelf beter leren schrijven voor patiënten (of andere lezers)?

 

Meer weten over een schrijftraining?

Bel of mail Ton gerust: 06 48165703 en ton@klanq.nl.

Specs van de training

  • 2 dagdelen
  • Incompany
Zelf heldere patiëntfolders schrijven?