Helder communiceren is geen luxe, maar noodzaak. Vooral voor overheden. 2,5 miljoen laaggeletterden hebben moeite om bijvoorbeeld brieven en websites te begrijpen. Jargon is vaak een boosdoener: woorden die alleen ingewijden begrijpen.
Taalniveau B1 is een gevleugelde term (dat is duidelijk géén B1-woord) in communicatieland. Maar wat is een taalniveau nou eigenlijk? Om taalonderwijs om elkaar af te stemmen, is er een Europees Referentiekader vastgesteld. Dat kader gaat van niveau A1 tot en met C2. Waarbij niveau A1 het laagste niveau is. Je begrijpt slechts enkele zinnen en woorden. Je kunt net een baguette bij de Franse bakker bestellen. Niveau C2 is het hoogste niveau. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wetenschappelijke artikelen.
Veel overheden nemen B1 als uitgangspunt. Dat begrijpt namelijk zo’n 60% van de Nederlanders. B1 betekent dat je korte zinnen gebruikt, eenvoudige woorden kiest en actief schrijft. Je ziet ook synoniemen terug als ‘Klare Taal’, ‘Duidelijke Taal’ of ‘Eenvoudig Nederlands’.
Een live workshop, training of masterclass zet iedereen op het goede spoor. De vaardigheden zijn namelijk vaak niet eens het belangrijkste. Juist daarom doen we het graag live, in groepsverband. We leren ambtenaren om anders naar een tekst te kijken. Niet vanuit de schrijver, maar vanuit de lezer. Na die bewustwording volgen de concrete tips om duidelijk te schrijven. Zo zorgen we dat de vaardigheden écht worden gebruikt in het dagelijks werk.
B1 is een uitstekend startpunt voor een heldere tekst: schrijf korte zinnen en gebruik hoogfrequente woorden. Toch blijkt uit onderzoek dat er elementen in zinnen zijn die nóg belangrijker zijn voor de leesbaarheid. In onze training gaan we ook daarmee aan de slag.
wat de 6 taalniveaus zijn en hoe je ze herkent
hoe je een tekst op B1-niveau schrijft
welke andere aspecten de leesbaarheid van je tekst beïnvloeden
voor uiteenlopende doelgroepen schrijft
in minder tijd duidelijkere teksten wil schrijven
echt een stap wil zetten in klantgerichtheid
Je wilt als overheid het liefst áltijd en óveral dezelfde heldere taal gebruiken. Zodat de mail van Tijs niet fundamenteel anders is dan die van Lisa. Zorg er daarom voor dat de basis op orde is. Denk daarbij aan duidelijke afspraken die je vastlegt in een Schrijfwijzer. Of herschrijf de meest voorkomende standaardbrieven om in één keer een grote slag te slaan: de brieven over vergunningaanvragen en bezwaarschriften bijvoorbeeld.
Lees hier ons artikel over jargon binnen de overheid. Vol praktische tips. Bijvoorbeeld als je een collega hebt die heldere taal niet zo belangrijk vindt …
We denken graag met je mee. Bel of mail Ton gerust via 06 48165703 of ton@klanq.nl.