De planning van vluchten bij KLM is een enorme klus. Een piloot die net terug is uit Singapore kun je immers niet de volgende dag naar New York sturen. Daarnaast spelen de wensen van de piloot, het aantal vlieguren, verplichte simulaties én de CAO een rol. De mensen van afdelingen Flight Crew Support en Planning & Assignment Support doen hun uiterste best om vragen van piloten te beantwoorden. Dat gaat meestal per mail. Piloten werken niet met kantoortijden. Hoe kun je snel tot de kern komen én toch vriendelijk zijn? En hoe pak je dat aan als je 50 mails (of meer) per dag krijgt?
We organiseerden een schrijftraining over het schrijven van e-mails. Daarin stonden de eigen voorbeelden van de deelnemers centraal. Stap voor stap hebben we deze mails gestructureerder én duidelijker gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan:
Daarnaast gingen we aan slag met enkele standaardmails. Het is immers zonde van je tijd om voor veelvoorkomende vragen steeds het wiel uit te vinden. Daarom keken we naar inleidingen en alinea’s die je kunt hergebruiken. Zonder dat het onpersoonlijk voelt.
Cursisten waren heel enthousiast om via simpele ingrepen tot veel betere e-mails te komen. Met als resultaat: