De raad van bestuur bekijkt de adviezen die adviseurs, zorgprofessionals en (team)managers schrijven. Door de hoeveelheid teksten is het belangrijk om snel tot de kern te komen. Wat is het advies? Wat zijn de argumenten? En kleven er nog risico’s aan de oplossing? In de praktijk trappen veel schrijvers in de bekende valkuil: ze gaan uit van wat ze allemaal willen vertellen. Terwijl de vraag is: wat heeft de lezer nodig om een besluit te nemen?
(tekst gaat verder onder de foto)
Wat begon met een kleine pilotgroep, groeide uit daarna uit tot een succesvolle training in het leeraanbod. We hielpen honderden schrijvers om te adviseren in plaats van te informeren. Daarvoor hebben we in het begin een goed fundament gelegd. Zo dachten we mee over een lezersgericht format waarin het in één oogopslag duidelijk is wat de adviezen zijn. Ook de argumentatie is overzichtelijk. Geen zoekplaatjes dus, maar de lezer kan snel de informatie vinden die hij nodig heeft.
Daarnaast:
Deelnemers aan de training komen sneller tot de kern van hun advies. Dat lukt ze door éérst gestructureerd na te denken voordat ze gaan schrijven. Het resultaat daarvan is dat de adviezen korter zijn. Dit maakt het voor de lezers (managers en de raad van bestuur) eenvoudiger om een besluit te nemen. Bovendien gaat de bespreking niet over onduidelijkheden of details, maar over de weging van argumenten.