‘Maandag ben ik niet aanwezig. Uw mail wordt niet gelezen of doorgestuurd.’ Niet echt een warm welkom van je afwezigheidsassistent. Bedenk: wat willen mensen weten? Juist: wanneer je er wél bent: ‘Dinsdag sta ik weer voor je klaar. Kan je vraag niet wachten? Mail dan een van mijn collega’s.’
Nog zo’n voorbeeld: ‘U dient het formulier vóór donderdag terug te sturen.’
Bij woorden als ‘moeten’ en ‘dienen’ springen bij veel mensen de nekharen overeind. Die woorden zijn helemaal niet nodig: eerst adviseer je, vervolgens benoem je het positieve effect. Kijk maar: ‘Stuur het formulier vóór donderdag terug. Dan kunnen we je aanvraag deze week in orde maken.’
We hebben een speciale workshop ontwikkeld om positief te leren communiceren. In deze workshop van 3,5 uur verdwijnen de blinde vlekken als sneeuw voor de zon. Dat doen we niet met gortdroge tips. Integendeel: cursisten kruipen in de huid van de directie van een dierentuin. Ze krijgen een klacht. Allereerst moeten ze hier op reageren via een e-mail. Vervolgens verwerken ze die informatie in een persbericht én passen ze de voorwaarden van de dierentuin aan.
Op deze manier werken ze met verschillende teksten en structuur. De basisgedachte blijft echter hetzelfde: wat kan wél? We merken dat zo’n fictieve casus goed werkt om positief te leren communiceren. Een frisse blik én afstand helpt. Vervolgens vertalen we dat naar jullie dagelijkse praktijk: wat kunnen we vanaf morgen anders doen?
Hoe je negatieve formuleringen in jullie uitingen herkent.
Hoe je ze eenvoudig vervangt door communicatie met een glimlach.
Wat de invloed van structuur en stijl is op de lezer.
Een positiever imago van jullie afdeling of organisatie.
Lezers blijken prima bereid om te doen wat je vraagt.
Beter contact met klanten / cliënten / patiënten / collega’s.
Voor iedere afdeling of organisatie die vaak vervalt in ‘nee’ of ‘niet’ en merkt dat dit niet altijd het gewenste effect heeft. Of het nu gaat om e-mails, rapporten, memo’s of voorwaarden.
Duur: 3,5 uur
Maximaal aantal deelnemers: 12
Incompany: bij jullie afdeling of organisatie
Dan ben je al een expert. Misschien is één van deze cursussen wel interessant voor je:
pakkende nieuwsbrieven en webteksten
Meer weten?
Bel of mail gerust. We denken graag mee.
info@klanq.nl
06 48165703
Specs van de training