Op dit moment (her)schrijf ik blogs voor verschillende instellingen. De originele blogs die ik krijg aangeleverd doen me denken aan mijn eerste, eigen teksten. Het enthousiasme over een onderwerp. De wens om zoveel mogelijk informatie in de zinnen te proppen. Vaak is de structuur en stijl best overtuigend, merk ik. De tekst zelf ook. De smaakmaker ontbreekt echter.
Niemand zit te wachten op het zoveelste beleidsmatige verhaal over jouw oplossing of jouw geniale idee. Dat klinkt misschien wat hard. Maar In de overload aan informatie val je daarmee gewoon niet op. Lezers zijn daarentegen op zoek naar een probleem. Begin je blog daarom eens met de worsteling die je door hebt gemaakt. Of de zoektocht van je organisatie of afdeling. Of nog beter: waar liepen patiënten of cliënten tegenaan? Vaak ben je zo enthousiast over je oplossing dat je het probleem vergeet.
Storytelling kent een gouden drieslag die je hierbij kan helpen:
Het probleem heb je geschetst. Stap 2 is om het persoonlijk te maken. De worsteling van algemene, grote begrippen als ‘organisatie’, ‘afdeling’ of ‘patiënt’ spreken niet meteen tot de verbeelding. Probeer om het probleem herkenbaar te maken door voor één persoon te kiezen. Dat kun je natuurlijk zelf zijn.
Maar je kunt ook bijvoorbeeld René van Dam nemen die er gek van werd dat hij hij tegen drie verschillende specialisten in het ziekenhuis precies hetzelfde moet vertellen: zijn zoontje sloeg dubbel van de buikpuin. Waarschijnlijk ervaar je bij dat laatste voorbeeld meer urgentie dan bij een algemene casus over patiënt x.
Je hebt de lezer nu bij zijn lurven. Eindelijk tijd om met jouw oplossing te komen!
Wil je verkeerde afslagen voorkomen in je zoektocht naar een goede blog? Volg dan een training. Hier lees je er alles over. Of lees dit blog over 'de nutgraph', een van de belangrijkste alinea's in je blog.
Meer informatie?
Ton Vogels
+31 6 48 16 57 03