Creatieve schrijfoefeningen zijn relatief nieuw in Nederland

Dat schrijven te leren is – of dat je in ieder geval technieken hebt – was lang niet altijd vanzelfsprekend. In Nederland was er in de vorige eeuw argwaan tegen de in Amerika populaire cursussen en opleidingen over creative writing. Inspiratie en authenticiteit was belangrijker dan techniek, was de gedachte. Met de oprichting van de Schrijversvakschool, opleidingen aan Hogescholen in Arnhem en Utrecht en talloze schrijfcursussen is die overtuiging ver naar de achtergrond verdwenen. Schrijven is een ambacht. Een ambacht dat via oefeningen, studie en feedback te leren is. Inmiddels zijn talloze schrijvers als Maartje Wortel, Esther Gerritsen, Marieke Lucas Rijneveld én de beide geïnterviewden van dit artikel de literaire wereld binnengestapt met een diploma op zak én origineel proza.

 

Wat leveren schrijfoefeningen in de praktijk op?

Voor Tekstblad interviewde Ton 2 schrijvers over hun ervaringen. Marlies Slegers schreef tientallen kinderboeken en organiseert schrijfretraites in het buitenland. Patricia Snel is schrijfster, docent en redacteur bij een uitgeverij. In dit artikel vertellen Marlies en Patricia welke oefeningen ze inzetten, waarom ze dat doen en wat hun ervaringen zijn. Bovendien delen ze hun favoriete oefeningen om schrijvers een duwtje te geven in de richting van originele teksten. Niet alleen handig voor fictieschrijvers in spe, maar ook voor tekstschrijvers en communicatieprofessionals.  

 

Wil je het artikel met tips lezen?

Je kunt het artikel hier downloaden. Of lees het hele nummer op de website van Tekstblad Premium. Daar vind je nog véél meer over schrijven. Ton schreef onder andere ook een artikel over communicatieplannen (en waarom je ze beter níet kunt schrijven).

 

Liever aan de slag?

Volg dan een training storytelling.

Of lees deze artikelen:

Zo schrijf je onderscheidend

Zo gebruik je storytelling in teksten (met handige download vol tips)

 

©AnneToonen_Klanq_-3.jpg
©AnneToonen_Klanq_4450.jpg