Vroeger was ik verliefd op Vanessa Paradis. Misschien ken je haar nog, die Franse zangeres en actrice die iets had met Johnny Depp. En vooral die vrouw met dat spleetje tussen haar voortanden. Die imperfectie bevat een wijze les voor je teksten.

Ik was vast niet de enige jongen die gecharmeerd was van Vanessa. Ze was mooi, maar niet perfect. Zo’n spleetje tussen je tanden beugelen we nu vaak weg. Toch maakt dit haar juist bijzonder. Schoonheid zit in imperfectie.

 

Het perfecte plaatje

Perfect is ongeloofwaardig en niet interessant. Toch doen veel adviseurs in de zorg hun best om in een adviestekst het perfecte plaatje te schetsen. Van een beleid voor meer patiëntparticipatie tot het veilig toedienen van medicatie. Ze schetsen alléén de voordelen.

‘Waarom noem je niet de risico’s?’ vraag ik dan tijdens de schrijftraining. Het antwoord is vaak hetzelfde: ‘omdat ik dan mijn eigen idee om zeep help.’ Die angst is begrijpelijk. Je wilt je manager, directeur of bestuurder niet op het verkeerde been zetten.

 

Op zoek naar de adder

Maar toch. Een goede adviseur baseert zijn advies op voor- én nadelen. Dat is immers je werk. En lezers zijn niet gek. Sterker, bij perfecte, hemelbestormende ideeën zijn ze altijd op zoek naar dat addertje onder het gras. Juist het benoemen van een risico maakt je advies krachtiger. Helemaal als je vervolgens uitlegt waarom het acceptabel is. 

Terug naar de voorbeelden. 

  • Bij een nieuw beleid voor patiëntparticipatie zijn er altijd mensen die bukken en denken dat het wel overwaait. Daarom heb je een enthousiast club van ambassadeurs samengesteld die voor draagvlak zorgen. 
  • Het veiliger toedienen van medicatie is niet 100% waterdicht. Maar het kans de kans op fouten wel drastisch verminderen. Zo bleek tijdens een proef bij een andere instelling.

 

Maak je lezer verliefd

Hang gerust een poster van Vanessa Paradis boven je bureau. Dat leidt niet alleen tot leuke gesprekken. Het herinnert je ook aan het benoemen van de imperfectie van je ideeën. Let maar eens op hoeveel mensen er vervolgens verliefd op worden. 

 

Meer weten over overtuigende adviesteksten? Volg dan een cursus adviesteksten schrijven.  

Meer informatie?

Ton Vogels

+31 6 48 16 57 03